چگونه API ها می‌توانند کسب و کار شما را به یک پلتفرم تبدیل کنند؟

مقالات

پنج شنبه, 11 دی 1348 ساعت 03:30

چگونه API ها می‌توانند کسب و کار شما را به یک پلتفرم تبدیل کنند؟

امروزه بازارها و فناوری های مدرن نیازهایی را در بخش های صنایع گوناگون ایجاد نموده اند که موجب ایجاد و استفاده از API ها شده است. با وجود آنکه چندین دهه از بوجود آمدن APIها می گذرد، اما بنظر می رسد داشتن یک استراتژی API موفق کار ساده‌ای نباشد. APIها یکپارچگی‌ نرم‌افزارها را دگرگون می‌کنند و با پر کردن شکاف بین برنامه‌های کاربردی جدید و قدیمی، کسب‌وکارها را متحول می‌سازند. روز به روز شرکت‌های بیشتری برای پزوژه های تحول دیجیتال از API در استراتژی های خود استفاده می‌کنند. گروه بین‌المللی داده (IDC) نیز پیش‌بینی می‌کند که هزینه کلی این پروژه‌ها بین سال‌های 2020 تا 2023 به رقم 6.8 تریلیون دلار خواهد رسید.

این روند نه تنها شرکت های نرم افزاری را تحت تاثیر قرار می دهد، بلکه در حوزه های مختلف نیز مانند: مخابرات، فناوری اطلاعات و ... این موضوع وجود دارد. در صنایعی که مقررات مبتنی بر API در حال حاضر به عنوان معیاری برای استاندارد شناخته می شوند، مانند استاندارد بانکداری PSD2 یا ‫استاندارد FHIR برای نرم‌افزارهای حوزه پزشکی که برای تبادل اطلاعات بیمار از آن استفاده می شود. جف لاوسون، مدیرعامل شرکت توئلیو (Twilio)، بر این عقیده است که امروزه هر شرکتی باید به یک شرکت نرم افزاری تبدیل شود.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬

APIها می‌توانند کسب و کار شما را به یک پلتفرم تبدیل کنند

بنابراین مهم است تا با دقت برای یک استراتژی API موفق، برنامه ریزی کنید. در ادامه این مقاله، ارکان مهمی را که برای داشتن یک استراتژی API موفق نیاز دارید را بیان می‌کنیم. همچنین موضوعات کلیدی را که متخصصان و مدیران فناوری اطلاعات باید قبل از پیاده‌سازی API بدانند را خواهیم گفت.

برای داشتن یک استراتژی API موفق چه ویژگی هایی مورد نیاز است؟

فرآیند ساخت و ایجاد APIهای پیچیده و بی نقص، فراتر از کدنویسی ساده است. تیم ها باید در طول چرخه عمر API از روش های مدیریت محصول استفاده کنند.

زمانیکه API های خود را به عنوان محصولات در نظر بگیرید، استراتژی API از ارزش کسب و کار، نیازهای مشتری و فناوری حاصل می شود. با توجه به تصویر زیر، جزئیات هر یک از این زمینه ها را مورد بررسی قرار می دهیم.

چگونه APIها می‌توانند کسب و کار شما را به یک پلتفرم تبدیل کنند

1. ارزش کسب و کار خود را بدانید

کریستین هانتر، نویسنده ی کتاب Irresistible APIs، می گوید: "مهم ترین چیز این است که بفهمید ارزش کسب و کار شما چیست." در ابتدا، نگاهی به مدل‌های تجاری API و نوع ارزشی که ایجاد می‌کنند نگاهی می‌اندازیم:

API داخلی: این API اختصاصی بوده و فقط توسط تیم یا شرکت شما استفاده می شود. این API منجر به ایجاد منبع درآمد غیرمستقیم یا صرفه جویی در هزینه ها می شود. به عنوان مثال، تیم ها می توانند کلیه نیازهای خود را در سازمان های بزرگ تامین کنند.

API شریک/مشتری: این API نیز اختصاصی بوده و فقط با شرکا به اشتراک گذاشته می شود. این API موجب ایجاد درآمد مشترک می شود و یا بازاریابی را بهبود می بخشد تا فناوری های موجود مکمل یکدیگر باشند.

API خارجی: این API عمومی بوده به صورت آزاد و اغلب رایگان در سطح وب در دسترس است. این نوع API می تواند با چندین استراتژی، درآمد مستقیم ایجاد کند.

براساس گزارش های ارائه شده از وضعیت APIها در سال 2020، شرکت هایی که از API به شکل گسترده ای استفاده می کنند بطور متوسط 56.96٪ از API های خود را برای انجام امور داخلی اختصاص می دهند. با توجه به موارد گفته شد، اولویت قرار دادن ارزش افزوده بر درآمدزایی به ویژه در آغاز ایجاد یک استراتژی API، بسیار مهم و حائز اهمیت است. بسیاری از کسب‌وکارها کار خود را با APIهای داخلی شروع می‌کنند و بعداً بخش‌هایی از APIهای خود را در دسترس عموم قرار می‌دهند و در برخی موارد، این APIها به ابزاری مناسب برای درآمدزایی کسب‌وکار تبدیل می‌شوند.

APIها قادرند مدل‌های کسب‌وکار را بهبود بخشند. امروزه بسیاری از کارآفرینان و شرکت‌ها از مدل جدیدی به نام Business to Developer (B2D) استفاده می کنند که با تمرکز بر توسعه‌دهندگان، ارزشی را برای شرکت‌ها ایجاد می‌کند.

2. مشتریان خود را بشناسید

دومین عامل موفقیت، شناخت مشتریان است. شرکت ها باید کاربران فعلی و بالقوه را به خوبی بشناسند تا نیازهای آن ها را به خوبی درک کنند. یک طرز فکر رایج در هنگام ساخت یک API این است که وقتی آن را ایجاد نمودید، کاربران از آن استفاده خواهند نمود. با این حال، رویکرد بهتری نیز وجود دارد. هنگامی که در حال ساخت یک API هستید، کاربران می توانند به عنوان شریک به شما در این امر کمک کنند.

این مشارکت‌ به تیم شما کمک می‌کند تا موارد استفاده از API را شناسایی کنید، مهارت های کاربران را درک نمایید و مهم‌تر از همه ارزش بالاتری را به مشتریان ارائه دهید. تعامل زودهنگام با مشتریان API به تیم شما این امکان را می دهد تا طراحی و ساخت API را قبل از انتشار و براساس بازخورد کاربران بتا (BETA) اصلاح کند.

بر اساس گزارش وضعیت اقتصاد API در سال 2021 که توسط گوگل ارائه شده است، APIها سازمان ها را قادر می سازند تا سرعت توسعه برنامه های جدید، اتصال برنامه های داخلی و ایجاد یک اکوسیستم توسعه دهنده را به ترتیب به میزان 58، 53 و 47 درصد افزایش دهند. این گزارش به خوبی بیان می دارد که APIها چه اهمیتی در نحوه ایجاد ارزش برای مشتریان دارند.

دانستن مهارت های کاربران نیز یکی دیگر از موارد مهمی است که باید به آن توجه ویژه ای داشت. با درک مهارت های مشتریان و کاربران می توانید مناسب ترین API را در اختیار آن ها قرار دهید. براساس گزارش وضعیت API Postman که در سال 2020 منتشر شد می توان به خوبی فهمید که توسعه دهندگان Full-Stack رایج ترین استفاده کنندگان API هستند. با این حال، با ظهور ابزارهای low-code و no-code، فشار کاری بسیاری از مشاغل فنی مانند مدیران شبکه، مدیران محصول، کارشناسان پشتیبانی و طراحان UX کاهش می یابد.

در نهایت، صرف نظر از اینکه استفاده کنندگان API چه کسانی هستند، معماری های آن ها را با دقت طراحی کنید و گیت وی‌هایی را ایجاد نمایید تا دسترسی به با ارزش ترین داده های شما را مدیریت کنند. بسیاری از مجلات امنیتی گزارش داده‌اند که بیش از 90 درصد از سازمان ها در سال گذشته از API امنیتی برخوردار بوده‌اند. گارتنر نیز پیش بینی می کند که API ها تا سال 2022 به یکی از موضوعات مهم و حائز اهمیت بدل خواهند شد.

چگونه کسب و کار شما با API  یه یک پلتفرم تبدیل شود

پس از آنکه ارزش کسب و کار و مشتریانی که به آنها خدمات یا محصولات ارائه می دهید را به خوبی درک نمودید، زمان آن فرا رسیده تا API خود را ایجاد کنید.

در ابتدا، شما نیاز دارید تا API را یک محصول فرض نمایید.

مستندات جامع و کامل API: براساس گزارش های سال 2020، یکی از مهم ترین عواملی که افراد قبل از استفاده از API، آن در نظر می گیرند، مستندات (Documents) هستند.

اگر قصد دارید تا داکیومنت هایی را برای API ایجاد نمایید، از قالب‌های استانداردی جهت توصیف API مانند مشخصات OpenAPI (OAS) استفاده کنید یا از ابزارهایی که به طور خودکار مستندات API را با توجه به فرمت های مشخصی تولید می‌کنند، بهره ببرید. به جای ایجاد فهرستی از عملیات API و اطلاعات فنی، موارد استفاده و کاربردهای API را در پورتال API قرار دهید تا توسعه دهندگان بتوانند بدون هیچ مشکلی از API استفاده نمایند. علاوه بر موارد گفته شد، این موضوع به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند تا کار خود را سرعت بخشند و به مدیران کسب‌وکار کمک می‌کند تا بفهمند چه نوع محصولاتی را می‌توان با API تولید و ایجاد نمود.

سندباکس ها: با ایجاد محیط‌های sandbox این امکان را به کاربران API فراهم می کنید تا در محیط‌هایی غیر از محیط های استقرار نرم‌افزار از APIها استفاده نمایند. با سندباکس ها، توسعه‌دهندگان می‌توانند در عرض چند دقیقه پس از رسیدن به پورتال API شما، بدون مواجه با مشکلات احتمالی، شروع به آزمایش و آنالیز کنند.

راه‌اندازی API: مانند هر برنامه‌ای برای تولید محصول، استراتژی بازاریابی را با دقت طراحی کنید تا با تقسیم بندی مشتریان، به هر بخش مرتبط ترین موضوعات را ارائه دهید. برترین توسعه دهندگان را نیز استخدام کنید تا از مزایای API به شکل درست و کاملی استفاده کنید.

پشتیبانی: برای مثال هزینه های اضافی یا سرباری را در نظر بگیرید که به دلیل پشتیبانی از API به سازمان تحمیل می شوند. اما آیا توسعه‌دهندگان می‌توانند با پشتیبانی تماس بگیرند یا باید در جامعه توسعه‌دهندگان به دنبال پاسخ باشند؟ چرخه های بازخورد و تبادل اطلاعات به سریع انجام می شود. اما برای ارائه خدمات به توسعه دهندگان خارج از سازمان، ایجاد یک جامعه با انگیزه از توسعه دهندگان حائز اهمیت است.

در وهله‌ی اول، کانال های ارتباطی را ایجاد نمایید تا کاربران API بتوانند سوالات خود را بازگو کنند و مشکلات را رفع نمایند. برخی از اقدامات مانند ایجاد لینکی در داکیومنت های API جهت ارائه بازخورد مستقیم توسعه دهندگان را قادر می سازد تا مشکلات API را گزارش نمایند.

اندازه‌گیری موفقیت: مدیران محصول، شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) را تعیین می‌کنند که این موضوع به تیم های ناظر بر API کمک می کند تا عملکرد آن را مانیتور کنند و میزان تطبیق پذیری API را با ارزشی که برای کسب‌وکار ایجاد می ‌کند، مرتبط سازند. حداقل معیارهایی که در خصوص API باید در نظر داشته باشید عبارتند از:

  • معیارهای درآمد، مانند ROI و ارزش طول عمر مشتری (CLTV)
  • معیارهای عملیاتی، مانند میزان زمان کار و خطاها
  • معیارهای توسعه‌دهندگی، مانند شاخص خالص مروجان (NPS) برای اندازه‌گیری میزان طرف‌داری و وفاداری مشتریان.

چگونه  APIها می‌توانند کسب و کار شما را به یک پلتفرم تبدیل کند

بهترین مدل های API

با توجه به مطالبی که گفته شد، اکنون به خوبی می دانید که برای ایجاد یک API موفق به چه چیزهایی لازم دارید، در ادامه چند نمونه از بهترین API ها را معرفی می کنیم پس با ما همراه باشید.

TWILIO

مدل API: API خارجی با مدل کسب‌وکار سکه‌ای (به عنوان مثال: 0.0075 دلار در ازای ارسال یا دریافت پیام یا SMS)

Twilio نمونه عالی از شرکتی پیشگام در زمینه ارائه API است. جف لاوسون، مدیر عامل Twilio، در سال 2008 گفت: "ما کل دنیای آشفته و پیچیده تلفن را از بین بردیم و آن را با API به دنیایی بهتر تبدیل نمودیم." از آن سال، ارزش شرکت Twilio در بازار به 57.7 میلیارد دلار رسیده است.

قبل از تاسیس Twilio، لاوسون مدیر محصول فنی در آمازون بود و به خوبی از این موضوع آگاه بود که چگونه شرکت آمازون با APIها AWS را راه اندازی نمود و موجب متحول شدن کسب‌وکار خود شد.

آنچه API های Twilio را منحصر به فرد می کند، برخورداری از صفحه‌ای کامل جهت نشان دادن نمونه های واقعی در خصوص نحوه استفاده از API با SDK ها است که با انواع زبان های برنامه نویسی محبوب مانند جاوا و Node.js مطابقت دارد.

STRIPE

مدل API: API خارجی با کارمزد تراکنشی )به عنوان مثال: 0.3 دلار در ازای انتقال پول با کارت اعتباری(

Stripe مجموعه ای از API های پرداختی است که راه را برای کسب و کار آنلاین هموار می سازد. این شرکت در سال 2010 تاسیس شد و در حال حاضر ارزش آن 95 میلیارد دلار است.

چیزی که Stripe را تا این حد موفق کرده است، برخورداری از یک پلت فرم پرداختی انعطاف پذیر و قوی است. شرکت ها می توانند به جای ایجاد زیرساخت ها جهت انجام تراکنش های پرداختی، از طریق API با پلتفرم Stripe یکپارچه و همگام شوند. از آنجایی که Stripe تمامی تراکنشات را مدیریت می کند، دیگر نیازی به ایجاد زیرساخت ها و یا استخدام افراد برای این کار نخواهد بود. بنابراین این موضوع باعث می شود که راندمان به شکل چشمگیری افزایش یابد و در هزینه ها صرفه جویی شود.

<p style=

HUMAN API

مدل API: API های مشتری با سطوح قیمت گذاری (مانند: API بالینی، API سازمانی)

APIهای موفق در زمینه های متنوع استفاده می شوند. هنگامی که پاندمی COVID-19 انتشار یافت، درمانگاه ها و بیمارستان ها نیاز داشتند تا به حالت نرمال خود برگردند. از این رو، بسیاری از این سازمان ها دریافتد که استفاده از Human API بهترین راهکار در این زمینه است. اخیراً تیم‌های CLEARED4 و Human API نیز با یکدیگر توافق کرده اند تا داده‌های real-time از COVID-19 را به سازمان‌هایی که از این داده ها برای انجام تحقیقات، ارائه خدمات پزشکی و درمانی و ... استفاده می کنند، ارائه دهند.

اشلی جان هدر، رئیس و مدیر ارشد اجرایی CLEARED4 نیز در این رابطه گفته است: “ما می‌دانستیم که دسترسی به داده های کووید-19 بطور real-time برای بازگشایی اماکن تفریحی، ادارات، مدارس، آموزشگاه ها و ... حیاتی است. به همین دلیل APIهای پزشکی و بالینی به تیم ما این امکان را داد تا به‌طور یکپارچه و سریع نتایج آزمایشات و کلیه داده های COVID-19 را در پلتفرم return-to-work ادغام نماییم تا به اطلاعات دقیق و ارزشمندی دست پیدا کنیم.

نتیجه گیری

APIها امروزه نقش مهمی در زندگی ما ایفا می کنند. آنها خدمات متنوعی را ارائه می دهند، موجب نوآوری در سازمان ها می شوند، هزینه ها را کاهش می دهند و به توسعه دهندگان اجازه می دهند تا کلیه نیازهای خود را به ساده ترین روش ممکن تامین نمایند. تدوین استراتژی API موفق، مهم ترین قدم برای ایجاد ارزش و متحول ساختن یک کسب و کار است. این موضوع را در اولویت کاری خود قرار دهید تا رضایت مشتریان را کسب نمایید و به نیازهای نوظهور در سریع ترین زمان ممکن پاسخ دهید.

آدرس

تلفن

درباره ما

logo_site-01.png